reklama

Pomôcť či nepomôcť?

Nie je to tak dávno čo som sa dostal do zvláštnej situácie. Rád by som sa s Vami podelil o moje pocity. Jeden pekný aprílový podvečer som ako zvyčajne nasadol na vlak Brno – Bratislava. Nič nenasvedčovalo tomu že pri vystupovaní z vlaku budem mať čudny pocit zo seba samého.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

Brno.Nakoľko vlak nebol prázdny /na svojej ceste z berlínapár ľudí nabral/ našiel som si miesto vofajčiarskej sekcii. Oproti mne sedel starši pán troškuzanedbaného zjavu a chatrného zdravia. Nič zvláštne.Asi po 20 minútach cesty prišla sprievodčíčkaskontrolovať lístky. Nahla sa k starému pánovia peknou nemčinou /podľa mňa pekná nakoľko po nemeckyviem akurát pozdraviť/ mu oznámila že na daľšejstanici musí zmeniť vlak nakoľko ide do Viedne a v Břeclavimu ide prípoj. /to som skôr vydedukoval ako porozumel,ale následné udalosti mi dali za pravdu/. On niečozamumlal buchol po stole a sedel dalej.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou


Břeclav.So staršim pánom to ani nepohlo. Po chvíli sa zbadal azačal sa ľudí naokolo pýtať či sme vo Viedni. Noskôr mumlal niečo nezrozumiteľne s tým ze na koncipridal Vienna s otáznikom. Pár ľudí rečovozdatnejších v germánskom jazyku sa mu snažilovysvetliť že musí vystúpiť a ísť na druhývlak. Starši pán sa teda postavil a vybral sa k dverám.Všetko by bolo OK keby sa v zápäti nevrátil skrikom

  • „NachtVienna!“ „next statione Vienna!“ /fonograficky prepis/.

Ľudia,zdatnejší v germánskych jazykoch, sa mu sícesnažili všemožne vysvetliť, že

  • „nextstatione nacht Vienna, next statione slowakai,“

alestarší pán buď nechcel alebo jednoducho nevedelporozumieť. Vlak sa pohol. Starší pán niečo zakričala buchol po stole. Sadol si.

SkryťVypnúť reklamu
reklama


Prišlipolicajti – tzv. „pasáci“ ako ich nazývam.Po krátkej slovnej naťahovačke

  • „Passportbite“ a odpovediach starého pána typu

  • „nain,“„next statione Vienna?“ a ukázaní lístku,náš „pasák“ nestrácal trpezlivosť aopakoval

  • „passportbite“ alebo „passport please“ asi podľa toho na čo si právespomenul.

Nakoniecstarši pán vyrukoval s pasom a náš „pasák“položil záludnú otázku

  • „Visa?“10 sekúnd na seba kukali. Pasák stratil trpezlivosťbuchol do pasu pečiatku pokrútil hlavou a odišiel. Minulisme stanicu Lanžhot.

Cvaklístok.“Nakoľko v stanici Břeclav, tak ako to zakaždým ohlásiamplión, sa menia „stráže“. Treba očakávaťsprievodcu - „cvaklístka.“ A tento náš„cvaklístok“ celú túto malú-veľkútragédiu zavŕšil.

  • „Lístokprosím“ slušne poprosil. Starší pán sa lennechápavo pozrel čo zas kto od neho chce.

  • „Ticketbite“ Starší pan čosi nezrozumiteľné zamumlal./podľa gestikulácie asi také niečo, že ho užukazoval, „pasákovi“/.

Cvaklístokbol neodbitný. Keď zbadal lístok zhrozil sa s tým,že starši pán už mal byť z vlaku von a je v podstatečierny pasažier. Tu zasiahli ludia zdatnejši v germánskychjazykoch, že oni mu vysvetľovali, že má zmeniť vlak, žeaj česká „cvaklístka“ mu to pripomenula, ale onchudák to nepochopil. Cvaklístok bol nekompromisný.Trval na svojom buď opustí vlak v Kútoch, alebozaplatí. Jeden mladý pán sa ho opýtal čiby nemohol prižmúriť oko, však z BA sa ľahšie dostaniedoViedne ako s Kútov. Cvaklístok len odvetil, že muide vlak nazad do Břeclavi a odtial chodia vlaky do Viedne čopolhodina, alebo či za neho zaplatí lístok do BA 120,-Sk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama


Aždo tejto chvíľe som sa tváril len ako divákktorého sa to vôbec netýka, však nie som zdatnýv germánskom jazyku. Úprimne bolo mi toho pánaľúto a v zlmoku sekundy sa mi nahrnuli myšlienky apredstavy, že ja som na jeho mieste niekde mimo domova, bez jazyka vzlom vlaku a nik mi nerozumie a ani ma nechápe. A čo viac jevečer tma a úplné cudzí štát, kde somani nemal byť. Začal som uvažovať „pomôcť či nepomôcť?zaplatiť či nezaplatiť?“ Tých pár korún manezabije. Čo on chudák v Kútoch ako si kúpilístok do Břeclavi? Ako sa dohodne? Kde zmení peniaze?

Vlaksa pohol, oproti mne prázdne miesto. Z okna vidímnešťastného pána šmochtliaceho sa pomedzi koľaje.Vo vlaku je nejak dusno. Každý pozerá inýmsmerom a uvažuje. Mal som? Mohol som? Prečo som nepomohol? Čo sním bude? Trafí tam kam chce? Čo keď sa mu niečostane?...

SkryťVypnúť reklamu
reklama


Bratislava.Otázok bez odpovedí mám plnú hlavu. Vlakzastavuje. Vystupujem tam kde som chcel. Nie všteci mali dnes toštastie...

Tomas Sklarcik

Tomas Sklarcik

Bloger 
  • Počet článkov:  11
  •  | 
  • Páči sa:  0x

student práva, začínajúci podnikateľ, a večný optimista. PS ignorujem pravidlá slovenského jazyka, neverim v karmu a auru :-D Zoznam autorových rubrík:  autíčkoSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu